vrijdag 15 april 2011

Sessie: Welke grote werken zijn vergeten door Commissie Veerman?

De commissie Veerman heeft in haar rapport expres enkele zaken overdreven, maar heeft bovendien zaken vergeten. Of hebben we het hier over taboes? Want waarom wordt er niet gesproken over de aanleg van stormvloedkeringen en het realiseren van nieuwe landaanwinningen?

Taboes doorbreken
Taboes werken verstikkend. Denk aan het voorbeeld Almere.
“Almere kan Amsterdam links laten liggen”: zie artikel in land en Water (okt 2010). Momenteel overheerst het beeld dat Almere de oostelijke satellietstad van Amsterdam is met een westelijke uitbreiding van Almere op en langs de oevers van het IJmeer. Een ander beeld is echter dat Almere zelfstandig eenzelfde potentie als bijvoorbeeld Utrecht heeft; een eigen onafhankelijke stad, een eigen metropolitisch centrum met voedende en afnemende satellietsteden vol werkkrachten, producten en diensten.

Er zijn meer projecten in NL die te lijden hebben onder taboes. Enkele taboes zijn bijvoorbeeld de aanleg van stormvloedkeringen en het realiseren van nieuwe landaanwinningen. Het is aan te bevelen om de taboeprojecten te onderzoeken; het rijk (RWS) zou hiervoor een eigen onderzoeksdienst moeten hebben. Zorg dat de plannen klaarliggen, zeker als ze reƫel zijn.

In de discussie wordt gepleit voor:
- Jonge professionals de ruimte geven om vergeten projecten op te pakken
- In 1912 besloot het kabinet om tot afsluiting van de Zuiderzee over te gaan! Nu wordt het tijd om de zuiderzeewerken af te ronden en de Markerwaard te ontwerpen.

Kennis en opdrachtgeverschap
Als de kennis is uitgehold, kan men niet meer over de dogma’s hen stappen.
Kennis van RIKZ op het zoute vlak is voor een groot deel naar Deltares gegaan. Binnen RWS is veel kennis kwijtgeraakt; kan RWS nog wel een kundig opdrachtgever zijn?

Meer regionale verantwoordelijkheid
Met de Deltacommissaris is een nieuw functieprofiel neergezet, die gericht is op meer regionale verantwoordelijkheid. Dit is een goede richting omdat regionale verantwoordelijkheid beter geregeld moet worden, zeker ten aanzien van grote werken.

Tot slot
Grote projecten die de Deltacommissie olv Veerman niet noemde, zijn dat alleen de fysieke projecten? Of zijn ze gemist omdat de mensen er niet achter staan of niet weten hoe de besluitvorming over dergelijke precaire zaken is te regelen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten